onsdag 26 september 2018

Om att bli stark som äldre



Det känns så bra när man väl gjort något man egentligen inte vågar. 
Som att flyga. Eller stå framför en kamera som statist. Eller skriva en blogg om sig själv. I dag har ångesten inför svåra uppgifter minskat. Fast det har varit mycket som varit jobbigt i mitt liv. Ta hand om barn som ensamstående ung mamma. Med någon man, som tyckte jag var vacker och sexig. Fast bara ibland. Relation med människor är svårt. Jag fick vänner som jag behållit hela livet. Fast även de som låtsades vara min vän och gick bakom ryggen på mig och snackade skit. "Hon tror att hon är något" 
Klart att jag ville vara vacker och självsäker. Jag var aldrig riktigt vacker. Jag var aldrig tillräckligt modig. Jag var bara egentligen som alla andra. 
En mamma som jag blev bekant med från min dotters skola sa en dag till mig. Din förvandling från den ena dagen till den andra är fantastisk. Du kommer och ser ut som en "uteliggare" eller "baglady". Nästa dag kommer du glidandes nedför gatan som en fotomodell! 
Det är skönt att bli äldre. Saker som var viktiga förr, är inte så viktiga längre. Som vad folk tycker och varför de låtsas vara ens vänner sedan vänder ryggen till en utan att tala om varför! Jag har fått efterhand reda på en sjukdom som kallas avundsjuka. 
– Jag är verkligen både stark och svag, men i vissa perioder har jag varit väldigt nervig, ångestladdad, då kan jag inte sluta älta. Det går runt i huvudet på mig. När jag var ung var jag ännu värre, då tog ångesten över allt.
Ångestens svarta hand som griper ­efter en, så beskriver jag gärna det, om det så är rädslan för att ta ett jobb, lämna en svår relation. Att bli ensam.ensam. 
Jag skulle vilja ha en rosa kappa från Kapp-Ahl, jag vill ha hennes hårfärg . Hon som vågar allt...….
Lena Olin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar