torsdag 20 december 2018

Risgrynsgröt

                   Jag var sugen på Risgrynsgröt



Vad händer i huvudet på tanten egentligen? Det är mycket mörker ute. Det blir lite som att gå ide. Inte så mycket tid att ströva i parkerna. Eller vid havet. Det blåser kallt och rivigt.
Här hemma strular datorn. E-mailen fungerar bra. Där kommer massor om reklam på vad man kan köpa till julklapp till alla.
ÖB billiga priser.
Rusta ännu billigare...REA...Rea....På Tv:n är det reklam om jul. Julfilmer och i Centrum och på Maxi jul...jul...jul...

Jag har reflekterat på hur påverkad jag blir!
Jag vill inte var med i karusellen. Det har jag tänkt redan innan det började. Utan att veta om det har jag käkat choklad i massor. Ätit julskinka och risgrynsgröt. Bakat lussebröd som en tok! Köpt julklappar till barn och barnbarn. Allt mysighetens tecken. I väntan på våren.

Vad händer efteråt. Jo jag får ont i magen!  Jag får dålig hy.Jag är inte van att äta så fet och salt mat. Nu sadlar jag om igen.  Tillbaka till verkligheten.

Jag fick inte lägenheten heller som jag trodde. Det har blivit hård marknad. För jag\vi låg vid 1 tillfälle efter med en hyra hos Svenska Bostäder som jag inte visste om. Flera dagar. Betalas det inte in i tid innan deras sista betaldatum så blir det en liten prick i systemet. Tänk så lite det kan göra. Visste inte det. Nu är det korrigerat men det tar 6 månader innan SV.Bostäder tar bort den lilla pricken. Annars var allt klart. Min ekonomi räckte till för hyran och jag har för övrigt inga betalningsanmärkningar.

Varför vill jag flytta? Det är klart att ni undrar. Har har vi en fin lägenhet i utkanten på skogen. Jag bor inte ensam utan med en kompis. Kjell som ni vet. Mitt problem är att han röker fortfarande. Så det luktar inne, fast han röker på balkongen. Ofta. Vi kan fortsätta att vara kompisar fast vi bor i varsin lägenhet har jag sagt till honom. Nåja! Vi får se hur det går med det?!

Kanske fanns det en mening med att inte ha en hyra på 8200 kronor i månanden.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar