lördag 27 oktober 2018

Tess

En stor hund med mycket prat i sig är hon. Det hade jag glömt! 

(Tess en blandras mellan Gotlands stövare. Berner sennen och Rottis)



Jisses vad hon kan låta. Som en jakthund som fått upp spåret. Fast inte alltid. Det är när man pratar med henne. Hon kommer och väcker mig på morgonen. 
Hon har ingen aning om att vi har gått över till vintertid i dag. Jag vaknar av en stor blöt puss på handen. När jag öppnar ögonen börjar svansen gå som en trumvirvel, mot garderobsdörren. 
-Vakna tant Eva! det är en underbart sval och mörk morgon. Jag är hungrig och kissnödig. FROLIC, vill jag ha!
Jag reser mig upp och går ut för att som vanligt sätta på kaffebryggaren. Sedan snabbt på med kläder ovan nattlinnet. För hon låter. Gnäll...yyl…


Då gäller det att vara snabb. Undrar om grannarna hör hennes olåt. Ut genom dörren som en vessla och nedför trappen. Visst ja vintertid. Porten är fortfarande låst. Jag trevar efter låset och sedan ut i den kyliga morgonluften. Väl där så går vi mot skogen efter några kiss och lukt vändor vill hon alltid in bland de långa lövslyträden som växer utmed skogsvägen. Hon vill bajsa i skogen. Det långa kopplet lindar sig som garn runt i en vävstol. Jag snubblar och mister nästan balansen i mörkret. Sedan gäller det att linda sig fram till hunden, Hon är snabb. Jag kopplar loss vilden och lindar in kopplet, för att snabbt koppla upp henne igen. Så försöker jag att ta mig ut till skogsvägen igen i mörkret. Pust, det är sista dagen i dag. Jag hade glömt hennes besvärliga sidor. 

Hon är en väldigt rar stor hund med massor av kärlek i sig, Fast förståndet är det sämre med. Står alltid i vägen i köket och när hon dricker vatten är hon en slabba. Det skvätter och dräller över halva köksgolvet. Fast när hon fått sitt så sover hon gärna i sin stora hundbädd. Det låter som om jag tycker att hon är besvärlig men den största tiden är hon en väldigt go och mysig hund. Som fäller hår naturligtvis. 
Efter varje gång vi haft en hund här städar vi. Dammsuger och torkar golv. Byter lakan och vädrar. Hundar trivs här och på något vis lämnar de meddelanden till nästa hyresgäst! Här är ett bra hem för oss hundar. Människorna är snälla och generösa med godsaker. Här kommer ni att trivas!
Tess hade inte varit här sen länge. Husse sa att hon sprang uppför trappen. Det är nog ett bra betyg.


SÅ HÄR BLEV DET: TESS


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar