onsdag 17 oktober 2018

Bagarmossen


Det blev en promenad runt Bagarmossen i dag. Jag vek först in bland villorna i Enskede och gick skogsvägen mot Bagarmossen. Nyfiken som jag är på de nya husen som Svenska Bostäder håller på att bygga där. Jag kan få en nybyggd lägenhet där att hyra för ca 8000 kr i månaden. Huset ligger fint vid skogen och all verkar lugnt! Fast Bagarmossen.
Där skjuter de ju ihjäl varandra! Det finns södra Bagarmossen och norra Bagarmossen. De här husen ligger mot villorna i Enskede.Norra delen av Bagarmossen. Det var lugnt där.
Jag gick skogsvägen vidare och hamnade vid Bagarmossens tunnelbana och torget. Det var lugnt där också! När jag gick över torget tänkte jag, Blir någon skjuten nu?
Nej, en person gick in på Coop. En annan hämtade lugnt ut pengar i bankomaten. Några satt på serveringen och fikade. Allt var lugnt. Som ett torg i en småstad. Jag gick vidare mot skolan. Där spelade några små pojkar fotboll som om Bagarmossen var en vanlig lugn förort.
Då ändrade jag modigt riktningen mot den ökända gatan där alla säger att "packet" bor. Jag stegade uppför gatan och kikade mig omkring. Tänkte att nu skulle jag nog få se några berusade eller några som åkte moped utan hjälm. Nej allt var lugnt. Det stod blommor i fönster och en del hade öppet för den sena sommarens soliga dag. På uteplatser stod kolgrillar och ute möbler. Allt var lugnt! Skator och kråkor gick och spanade efter mask eller rotade i sopkorgar. En och annan pippi kvittrade i träden. Allt var verkligen lugnt.
Jag gick vidare uppför backen och kom fram på en skogsväg igen. Mötte en och annan joggare, några cyklister kom som om de bara njöt av sin utflykt i den ljumna luften.
Var,var polisen och brandkåren som nästan varje dag åker förbi på den stora gatan där jag bor. Ja idag var de i varje fall inte i Bagarmossen. Jag skulle nog våga bo där. Fast bara vid villorna i Enskede.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/bagarmossen-drabbat-av-ovanligt-brutalt-vald-den-senaste-tiden/aRKoed!VXSVPXa5oe35bzIS4ex0w/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar