onsdag 31 oktober 2018

5:2 Dieten (eller ät mindre så lever du längre)

   Studier har gjort på djur, Naturligtvis. Fast även på människor


Ät mindre och lev längre. Få bättre hy och ser yngre ut. Detta är resultatet. Låter ju bra. Fast hur mycket är mindre? Jag har ju levt som Viktväktare sedan jag var 25 år. Till och från naturligtvis. Fast sedan 2 år tillbaka har Viktväktarna bytt till ett program med att vissa livsmedel är 0! Dessa får man äta så mycket man vill av. Sedan har de alla nyheter i dieten som fullkorn. Överallt i alla menyer. Det passar inte min mage! Jag blir bullrig och gasig. Sover dåligt och mår inte bra helt enkelt. Jag har försökt följa programmet i nu 2 år och gått ner ynkliga 3 kg. Jag har 4 kg kvar till målvikt. Recepten är jag så trött på, så vissa dagar så går det över styr så klart! Bullar ,kakor och annat smasken. 
Efter att tittat på TV.s serie Bästa Dieten har jag bestämt mig för att pröva 5:2 dieten. Alltså fasta 2 dagar i veckan.
 
Jag har tidigare provat LCHF och det är gott men jag går inte ner i vikt. Sedan såg jag i programmet att blodfetterna (de dåliga) blev höga. Det är inte bra. Så nu! Ska jag klara att fasta 2 dagar i veckan? Kommer jag att lyckats gå ner de ynkliga kg som är kvar? Det är svårare när man är äldre, då ämnesomsättningen blivit lägre. 


De studier som gjort under ca 30 år på apor har visat sig att de som ätit mindre ser både yngre ut och är friskare. Det är ju bra så långt. Med tanke på att jag kanske ser lite yngre ut än 65 år. Beror på att jag inte ätit skräp mat under mitt vuxna liv. Så håll tummarna nu! Ska jag lyckats?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar