torsdag 13 september 2018

Vår surströmmings middag





Vi anlände till Roslagen vid 15 tiden. Jag var inställd på att dricka en öl. Äta Surströmming och en nubbe. OP-Andersson.
Dane har skaffat en fästmö! Sirpa, en liten dam som är äldre än han. Under sommaren har vi varit bjudna på Cava och smörgåstårta. Dan har varit finklädd och har levt upp och verkar glad igen. Hans hustru dog för något år sedan. Efter att ha levt med MS i många år. På slutet kunde hon inte röra sig alls. Knappt tala.
Nu verkar det som hans liv har tagit ny vändning. Det är ju så. Livet måste gå vidare. Sirpa pensionerad sjuksköterska från Ersta sjukhus. Hon är van att stoppa mat i munnen på 5 barn Uppväxt i ett mycket religiöst hem i Finland. 
När vi kom hade Sirpa bakat! Äppelpaj med Vaniljvisp. Ska man äta det innan Surströmming? Vi tackade skamset nej. Vi kanske kan ha det som dessert ... sa jag....till männens  lättnad. Nej, vi ville inte ha Cava eller något annat fint och lyxigt. Vi var inställda på Surströmming med mandelpotatis.
Vi skulle ju sova kvar för att jag skulle slippa köra bil och kunna koppla av. Det blev 2 öl före maten. Vi pratade och skrattade. Sirpa berättade om sin stränga barndom. Det var skönt att höra lite annat för en gång skull. Eftersom vi andra är tonårskamrater och vi vet i stort sett allt om varandra.

Tyvärr så har jag ingen bild på Sirpa då vi glada i hatten glömde att ta bilder efter ett tag.
Vi njöt av sällskapet och maten. Sedan när mörkret tog över beundrade vi stjärnhimlen. Vi Kjell, Tommy och jag sov i gäststugan. Det var mörkt.....vaknade vid ett tillfälle och trodde jag sov i en stor svart soppsäck. Ganska skrämmande!  Nu dröjer det innan jag dricker surströmming igen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar